“And what time are you at bus stop for pick up?”. Dit was de laatste vraag van een reeks om mijn wandeling door het Kumano-gebied te vervolmaken. Aangezien ik met een klein dagrugzakje de pelgrimsroute ging lopen, had ik een transportservice voor de rest van m’n bagage geregeld. En die wilde nu weten hoe laat zij de koffer konden aannemen aan het beginpunt van de route. Ik dook in de online spoorboekjes en busschema’s: shinkansen vanaf Kyoto, overstappen in Osaka, met boemeltje naar Kii-Tanabe en dan met de bus naar Takijiri-oji…
“Nou,” mailde ik terug met meer zekerheid dan ik daadwerkelijk voelde, “ik zal er om 12:04 zijn.”. Het leek me een mooie test voor de legendarische Japanse stiptheid.
Dat was ergens in augustus. Twee maanden later zat ik in Kyoto en laat nou net de avond en nacht voor mijn geplande start aan de Kumano Kodo, tyfoon Vongfong over het oosten van het land razen. “All human plans are subject to ruthless revision by nature.”, zei een wijs man ooit. Mijn laatste dag in Kyoto goot het van de regen en het waaide rukwinden. Hinkstapspringend over de plassen toog ik naar het station om poolshoogte te nemen. Er hing een briefje: vanaf 2 uur zou het treinverkeer afnemen en om 4 uur geheel tot stilstand worden gebracht voor de rest van de dag en morgen konden de treinen wel eens flinke vertraging hebben of uitvallen. Dat was nieuwswaardig; de lokale televisiezender kwam even een item draaien op het uitstervende station. Ik droop af. Daar ging mijn kans op contemplatief pelgrimeren op het Kii schiereiland.
Die nacht spookte het in Kyoto. Daar heb ik niet zoveel van meegekregen, ik sliep. Eigenwijs als ik ben, had ik toch m’n wekker onmenselijk vroeg gezet zodat ik om 07:00 op het station kon zijn. Het miezerde een beetje buiten, maar verder leek de storm overgewaaid. Op het station was het nog rustig en ik vroeg aan het loket of de bullet train naar Osaka reed. Die reed, maar het kon zijn dat er wat vertraging was vanwege het opnieuw opstarten na de tyfoon. De trein arriveerde inderdaad wat later. Na een storm die drie doden, 96 gewonden en 111 miljoen dollar aan schade achterliet, had de trein twee hele minuten vertraging.
Hoe laat ik bij bushalte Takijiri uitstapte? Nou, wat denk je…